Література як мистецтво слова не можна опанувати тими самими методами, що й точні та природознавчі науки, коли учень дізнається проте, що відомо всім. Вивчаючи літературу, кожен осягає насамперед себе, формує себе.
Одне з головних завдань учителя-філолога – потреба навчити учнів гнучкості мислення. А для цього треба більшість занять проводити як уроки мислення, спілкування, де істина постає у вигляді суперечки, як діалог. Під час такого діалогу важливим завданням є прагнення навчити кожну дитину розмірковувати, гнучко підходити до розв’язання проблем, знаходити нові оригінальні рішення, аби відчути задоволення від навчання в цілому й спілкування з художнім твором зокрема.
Пропоную моделі уроків зарубіжної літератури з використанням стратегій практичного мислення.
А ще хочу поділитися фрагментом прощання класного керівника з улюбленими випускниками. Як завжди випускники чекають від нас мудрих побажань, добрих порад, тому кожне звернення до випускників – своєрідний екзамен. Завжди виникають труднощі, що сказати їм перед розлукою.
Благословляю вас
Благословляю вас неспокоєм за долю,
Тривожним поглядом у ваше майбуття.
Хочу захистить від лиха й побажати волі
І освітити путь вам у життя.
Благословляю вас ранковими я росами,
Щоб ви здоровими й вродливими були,
Ступайте на спориш ногами босими
Й не забувайте звідкіля ви проросли.
Не забувайте мамині ви очі,
В яких бринить свята її сльоза.
Нехай сльоза ця зблисне серед ночі
Й породить плач, що душу очища.
Благословляю я промінчиком вас сонця,
Який колись на парті вашій жив,
Дівчат рум’янив, загравав із хлопцями
І добрий погляд вчителя ловив.
Благословляю яблуком зеленим,
Дитинства символ нехай буде з вами,
Якщо спокуси огортатимуть шалено,
Його кислинка приведе до тями.
Благословляю вас дзвоном бджолиним,
Що з медом з лип злетіла ця бджола.
Нехай цей дзвін, як пісня в душу лине
Й медовий цвіт дорогу устеля.
Благословляю болем вас у серці,
Не стримати вас, час вже сплив.
Крокуйте сміло, але оглядайтесь
До тих, хто вас любов’ю напоїв.
Пісня на мотив «Сину, ангел мій»
1) І знов до нас прийшла шкільна весна.
Радію, а в душі моїй тривога:
Коли дзвінок останній пролуна,
Збираються випускники в дорогу.
Приспів: Любі ви мої випускники,
Зичу я вам всім щасливу долю.
Нехай життєвий шлях буде легким.
Прощатися з вами сумно аж до болю.
2) До школи випускник ти мій горнись,
Не забувай шкільних років ніколи.
Як будеш поруч з нею, зупинись,
Тебе завжди згадає рідна школа.
Приспів той же.
3) Коли підеш ти у незнану путь,
Шукатимеш в житті свою дорогу,
Про батьківську пораду не забудь.
І я благословлю вас: «Руште з Богом».
Приспів той же.
Одне з головних завдань учителя-філолога – потреба навчити учнів гнучкості мислення. А для цього треба більшість занять проводити як уроки мислення, спілкування, де істина постає у вигляді суперечки, як діалог. Під час такого діалогу важливим завданням є прагнення навчити кожну дитину розмірковувати, гнучко підходити до розв’язання проблем, знаходити нові оригінальні рішення, аби відчути задоволення від навчання в цілому й спілкування з художнім твором зокрема.
Пропоную моделі уроків зарубіжної літератури з використанням стратегій практичного мислення.
А ще хочу поділитися фрагментом прощання класного керівника з улюбленими випускниками. Як завжди випускники чекають від нас мудрих побажань, добрих порад, тому кожне звернення до випускників – своєрідний екзамен. Завжди виникають труднощі, що сказати їм перед розлукою.
Благословляю вас
Благословляю вас неспокоєм за долю,
Тривожним поглядом у ваше майбуття.
Хочу захистить від лиха й побажати волі
І освітити путь вам у життя.
Благословляю вас ранковими я росами,
Щоб ви здоровими й вродливими були,
Ступайте на спориш ногами босими
Й не забувайте звідкіля ви проросли.
Не забувайте мамині ви очі,
В яких бринить свята її сльоза.
Нехай сльоза ця зблисне серед ночі
Й породить плач, що душу очища.
Благословляю я промінчиком вас сонця,
Який колись на парті вашій жив,
Дівчат рум’янив, загравав із хлопцями
І добрий погляд вчителя ловив.
Благословляю яблуком зеленим,
Дитинства символ нехай буде з вами,
Якщо спокуси огортатимуть шалено,
Його кислинка приведе до тями.
Благословляю вас дзвоном бджолиним,
Що з медом з лип злетіла ця бджола.
Нехай цей дзвін, як пісня в душу лине
Й медовий цвіт дорогу устеля.
Благословляю болем вас у серці,
Не стримати вас, час вже сплив.
Крокуйте сміло, але оглядайтесь
До тих, хто вас любов’ю напоїв.
Пісня на мотив «Сину, ангел мій»
1) І знов до нас прийшла шкільна весна.
Радію, а в душі моїй тривога:
Коли дзвінок останній пролуна,
Збираються випускники в дорогу.
Приспів: Любі ви мої випускники,
Зичу я вам всім щасливу долю.
Нехай життєвий шлях буде легким.
Прощатися з вами сумно аж до болю.
2) До школи випускник ти мій горнись,
Не забувай шкільних років ніколи.
Як будеш поруч з нею, зупинись,
Тебе завжди згадає рідна школа.
Приспів той же.
3) Коли підеш ти у незнану путь,
Шукатимеш в житті свою дорогу,
Про батьківську пораду не забудь.
І я благословлю вас: «Руште з Богом».
Приспів той же.
Зарубіжна література
11 клас
Епіграф: « Свіча горіла на
столі, свіча горіла…»
Борис Пастернак
Тема: « Сторінками російської поезії « срібної
доби»
Мета: перевірити
знання з вивченої теми; розвивати
зв’язне мовлення та творчі здібності учнів, вдосконалювати навички виразного
читання; формувати духовний світ учнів , виховувати почуття співпереживання,
відчуття естетичної цінності поетичного слова.
Тип
уроку: « Театр поезії » - оцінювання знань з теми.
Обладнання – портрети поетів,
свічка, підсвічник, квіти , збірки поетів, музичний супровід.
Хід уроку:
1.
Слово вчителя .
Сьогодні ми підводимо підсумок теми « Срібна доба російської поезії». Цій темі було присвячено не один урок, де ви
познайомились з прекрасною поезією, з великими митцями поетичного слова, з їх
трагічною долею, а зараз у нас « театр поезії «. Ми – актори , у кожного своя
роль , хто грає літературознавця, хто поетів. Перед нами стоїть складне
завдання: зіграти трагедію, розповісти про зламані долі поетів срібної доби, та
так, щоб закипіла в серці сльоза, щоб чуже горе відчули, як своє. Вміння
співпереживати – це одна із рис духовно – розвинутої людини. Від потрясінь,
переживань душа людини « дорослішає», зростає.
Сьогодні ми також торкнемось
найпотаємніших сторінок в житті поетів.
Всі вони були надзвичайними людьми, вміли творити, бути справжніми митцями
поетичного слова, вболівати за долю батьківщини, бути її справжніми синами і
доньками, страждали і кохали, але жили вони і творили в добу сталінського
терору.
На початку уроку ми запалюємо
свічку, яка має багато символічних значень.
Давайте поміркуємо, які значення має свічка?
( учні висловлюють свої думки ).
Сьогодні свічка – це символ
палаючих сердець поетів, які за словами О. Пушкіна були покликані « глаголом
жечь сердца людей » .
(Учитель запалює свічку під
слова).
Господи,
пошли
нам долю лучшую,
Только я прошу
тебя сперва:
Господи! Не забирай при случаи
Дар бесценный твой – на жизнь права.
Нехай ця запалена свічка зігріє безсмертні
душі поетів, які вказують нам дорогу у прекрасний світ поезії.
Літературознавець:
Олександр Блок стоїть першим у трагічному списку поетів « срібної доби»
( ставить свічку біля портрету Блока
). Олександр Блок – Титаренко Артем розповідає про біографію Блока від імені
поета. По закінченні читає вірш напам’ять «
О весна, без конца и без края » .
Літературознавець –
його не
переслідували, він не був у концтаборі, але він помер, коли виповнився лише
сорок один рік. Статті останніх років « Інтелігенція і революція» ,
« Крах гуманізму» свідчать про
глибокі розчарування поета в розбудові нового радянського суспільства. Не
зважаючи ні на що, Блок стверджував : « Шалено люблю життя, з кожним днем все
більше , все житейське , просте і складне і безкриле, і циганське».
(Свічка переноситься на столик з
портретом Миколи Гумильова ). Микола
Гумильов – М. Грицюк розповідає про Гумильова, по закінченню читає вірш
« Троянда».
Літературознавець – Микола Гумильов був заарештований в серпні 1921 року,
його звинуватили в підготовці контрреволюційного повстання в Петербурзі.
Звинувачення не було підтверджено жодним документом . Злочин Гумильова у тому,
що він не заявив органам радянської влади , що йому пропонували вступити в
контрреволюційну офіцерську організацію. Суду не було. Його розстріляли без
суду і слідства. М. Гумильов чомусь думав , що він помре у 53 роки. Він
розвивав думку, що смерть треба заробити. Але цифра 53 містичним чином
перевернулась у дзеркалі і життя його трагічно і несправедливо обірвалось у 35
років.
( Свічка передається на столик з
портретом С. Єсеніна ).
Літературознавець – Сергій Єсенін – великий митець
, великий гуманість. Як вогонь Прометей проніс він крізь віки незгасиму Любов і
Віру . Гуманізм Єсеніна – це невідступні тривоги і турботи за долі своїх
співвітчизників, за долю народу, породжені великою любов’ю до батьківщини. Його
поезія пронизана немеркнучим світлом щирої любові до всього живого на землі.
С. Єсенін – В. Жидкович ( розповідь про Єсеніна і вірш напам’ять
«
Отговорила роща золотая ».
Вірш « Заметался пожар
голубой « у виконанні вчителя, також пісня
« Виткался на озере алый свет зари»
.
Літературознавець
–
незважаючи на творчий підйом , поет знаходився у постійних тривожних роздумах
про майбутнє « волошкової Русі ». За спогадами сучасників : « було у той час
два Єсеніни. Один – засмучений , зламаний, одинокий, інший – звернутий до людей
, життя доби». Все частіше в його
поезіях з’являються мотиви туги , згасання, неминучої загибелі. Навіть природа
, для якої він завжди знаходив яскраві і радісні фарби , стає сумною та задумливою.
В ніч на 28 грудня 1925 року життя поета трагічно обірвалося. Тонкій ліричній
поезії Сергія Єсеніна судилося стати надбанням світової культури.
Свічка переноситься на столик В.
Маяковського .
Літературознавець – чи не найсамобутнішим із футуристів був В.
Маяковський. Він відмовився від канонів минулого , прагнучи створити поезію
майбутнього, спантеличував сучасників своїм максималізмом та сповненими бравади
віршами . Серце його було сповнене любові до людей . Про свій гуманізм влучно
сказав: « Я б усіх у любові скупав своїй ».
В. Маяковський – Саша Єфімов (
розповідь про Маяковського , вірш напам’ять ).
Літературознавець
– не зважаючи на те, що він
був визнаним поетом, глашатаєм революції, Маяковський покінчив життя
самогубством у 1930 році. Він кілька разів грав у рулетку, не один рік жив на
межі життя та смерті. Ще довго будуть розгадувати таємницю і причини загибелі
поета, але ми можемо впевнено сказати, що свічка любові не згасла.
( Свічка переноситься до портрету М . Цвєтаєвої ).
Літературознавець – колесо історії не тільки
перевернуло світ , але й проїхалося по кожній окремій долі. Душа Цвєтаєвої
розкололась навпіл : одна залишилась у Москві з дітьми, друга – блукала за
чоловіком по полях громадянської війни, любила, страждала, стікала кров’ю.
Марина Цвєтаєва – Яна Кривич (
розповідь про Цвєтаєву, вірш напам’ять ) .
Літературознавець –
після
розгрому білої армії Сергій Ефрон, чоловік Цвєтаєвої потрапляє у
Чехословаччину. В 1922 році Цвєтаєва з дочкою переїжджають до Праги, щоб бути
усім разом. Туга за батьківщиною не дає спокою. В 1937 році повертаються в
Росію чоловік і дочка .
А що ж Марина?
Учитель - …Да я
,пожалуй, странный человек,
Другим - на диво!
Быть , несмотря на наш ХХ
век
Такой счастливой!
Пісня « Мне нравится « у виконанні вчителя .
(Свічка ставиться до столика з портретом А. Ахматової ). Анна Ахматова –
Іра Страпко ( розповідь про Ахматову від імені поетеси, вірш напам’ять).
Літературознавець
- удари долі в роки терору сипалися на Анну Ахматову
один за одним: у 1921 році за звинуваченням у контрреволюційному заколоті було
розстріляно Миколу Гумильова, першого чоловіка, другого чоловіка, відомого
спеціаліста з європейського модерну , мистецтвознавця Миколу Пуніна в 1935 році
також було розстріляно ; старі друзі опинилися в еміграції або загинули в
концтаборах. Сина Лева Гумильова , майбутнього академіка , знавця східних
культур теж було заарештовано і в таборах він проведе довгих 13 років.
Ахматову вважали трагічним
поетом , але це не вся правда. Вона
пережила шалений успіх своїх перших книжок , які вславляли її як « російську
Сапфо», та багаторічний період писання без надії побачити надруковане . Її
вірші розповідають про кохання, гіркоту розчарування, красу природи.
( Свічка переноситься до столику з портретом Б. Пастернака). Б. Пастернак –
О.Лагода.
( розповідь про поета, вірш напам’ять «
Быть
знаменитым некрасиво» .
Літературознавець – доля поетів , про яких
сьогодні йшла мова, тісно переплетена з часом. Поет завжди « у вечности
заложник, у времени в плену» та більш за
все це твердження підходить Пастернаку , який був розп’ятий на хресті часу як
Іісус , Гамлет ХХ століття.. В 1956 році Пастернак закінчив роман « Доктор
Живаго» . Тривожний роман про загибель російської інтелігенції, про
втрату духовності , про віковічну російську заметіль, про невгасимість вогню
свічки . У 1958 році Пастернак був удостоєний Нобелівської премії за цей
роман . На батьківщині це було розцінено як зрада, а роман назвали
антирадянським. Пастернака виключили зі Спілки письменників. У1960 році
Пастернака не стало. В останню дорогу його проводжали ті, хто два роки тому
голосували за виключення поета зі Спілки, ті , для кого чуже горе тільки
видовище. Але наперекір долі свічка пастернаківської поезії палає! І кохання –
ось рушійна сила життя , що дає змогу по – новому побачити світ , відкрити в
ньому дивовижне. Вірш напам’ять « Зимова ніч» у виконанні вчителя.
Власний вірш Г. Жидкович « Весна – час кохання «.
Підсумки уроку:
Учні підводять підсумки , висловлюють свої думки щодо почутого.
Мотивація оцінок .
Домашнє завдання : підготуватися до контрольного твору « Сторінками
російської поезії « срібної доби».
Немає коментарів:
Дописати коментар